"Nie płacz w liście
nie pisz, że los Ciebie kopnął
nie ma sytuacji na ziemi bez wyjścia
Kiedy Bóg drzwi zamyka - to otwiera okno
Odetchnij, popatrz
Spadają z obłoków
małe wielkie nieszczęścia potrzebne do szczęścia
a od zwykłych rzeczy naucz się spokoju
i zapomnij, że jesteś, kiedy mówisz, że kochasz"

ks. Jan Twardowski


















czwartek, 3 listopada 2011

Meryemana - Dom Marii Matki

Muszę się szczerze przyznać, że o tym i innych ważnych dla chrześcijan miejscach dowiedziałam się dopiero, gdy kupiłam przewodnik po Turcji i sprawdzając najbliższe okolice Kusadasi, natknęłam się na coś o czy powinnam była wiedzieć. Wstyd mi było przed samą sobą... Przecież tyle razy czytałam Listy z Nowego Testamentu i jakoś nigdy nie raczyłam sprawdzić, gdzie dane miejscowości się znajdują i co się z nimi dzieje aktualnie. Wyjeżdżając do Turcji miałam wiedzę na temat największych atrakcji turystycznych, islamu (rady czego nie robić) oraz co nieco o Ataturku... A tu takie odkrycie. 
Nauczona odpoczywać "w ruchu" już wcześniej postanowiłam, że muszę się tam udać, zwłaszcza że to tylko jakieś 10 km od naszego hotelu. Jak się okazało, było więcej chętnych na wycieczkę. Oczywiście nie zdecydowaliśmy się na "ekskluzywnie drogą" propozycję biura TUI, tylko na własną rękę zamówiliśmy busa i wszyscy razem udaliśmy się do naszego pierwszego celu.

Domek Maryi położony jest na wzgórzu Coressus, tuż obok Efezu.Miejsce to zostało odnalezione pod koniec XIX  wieku przez wyprawę badawczą zorganizowaną przez księży lazarytów z Izmiru, po opublikowaniu książki Anny Katarzyny Emmerich "Życie Najświętszej Maryi Panny". "Książka powstała na podstawie zapisów z wizji zakonnicy zanotowanych przez Klemensa Brentano." Podany w książce opis położenia wzgórza, niewielkiego domku, detale związane z jego układem były dokładne z odnalezionym przez księży miejscem. 

Badania potwierdziły, że odnaleziona w tym miejscu budowla została zbudowana w VI wieku na starszych murach datowanych na I i IV wiek. To utwierdziło księży, że w miejscu w tym Maryja spędziła swoje ostatnie lata życia. Zgodnie z tradycją, po nasileniu się prześladowań w Jerozolimie, św. Jan sprowadził Maryję do Efezu około 37-45 roku .


Domek Marii, a właściwie to, co zbudowano na jego murach



Hania przejęta ważna rolą, zapalanie świeczek... jedna w intencji zdrowia Asi...



Za stwierdzeniem, że faktycznie odkryto miejsce, w którym zakończyła życie Matka Boża, przemawiały dodatkowo:


Jest to miejsce uznawane za święte przez chrześcijan i muzułmanów. Dzień 15 sierpnia jest obchodzony w sposób uroczysty, jako pamiątka Wniebowzięcia NMP. Przez cały rok przybywają tu wierni i turyści z różnych stron świata. 
Dom ten m.in odwiedził papież Paweł VI w dniu 6 czerwca 1967roku, papież Jan Paweł II w dniu 30 listopada 1979 roku oraz papież Benedykt XVI 29 listopada 2006 roku.



Wnętrze kaplicy



Okolice wzgórza, na którym znajduje się Dom Marii


Z ostatniej chwili...
Już po opublikowaniu tego posta, dowiedziałam się, że moja ciocia z wujkiem, byli tam trzy lata temu i zostawili na ścianie życzeń chusteczkę w intencji Asi... oto ten moment:




2 komentarze:

  1. Szczerze i ja nie wiedziałam, że takie miejsce zostało odkryte.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pewnie jeszcze nie jeden raz, będzie mi z podobnego powodu głupio, ale co tam... przynajmniej człowiek ma radość z kolejnego odkrycia.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...